Op een link in een vage mail klikken? Dacht het niet! Je wachtwoorden en inlogcodes netjes op een post-itje onder je muismat? Nee toch! Op het werk doen we het liever veilig en netjes. Ook omdat het moet, van de baas.

Maar voor teksten gelden hele andere regels. Dan zoek je het gevaar juist op. Hoe meer risico’s, hoe beter. Draait jouw werk om het voorkomen van schade, het omzeilen van gevaren en het oplossen van onveilige situaties? Heb jij even geluk! Wedden dat je dan een heel boekje kan opendoen vol spannende verhalen? Daar smullen mensen van. En je klanten ook.

Veilige teksten zijn saai. Die leest niemand.

Behalve oersaai zijn veilige teksten ook nog eens heel voorspelbaar, neutraal en braaf. De schrijver neemt nergens stelling, geeft nooit kritiek en beweert niets tegendraads. Integendeel. Hij kiest voor inkoppers als kwaliteit, service, klantgerichtheid en – absoluut killing – ontzorgen.

Cliffhangers

Maar zeg nou eerlijk: jij smult zelf toch ook vooral van drama, mislukkingen en cliffhangers? Spanning en sensatie – that’s what keeps us running.

Een loopbaan met louter successen? Geeuw. Een marktintroductie die feilloos verliep? Mwah. Bedrijven die kwalitatief hoogwaardige producten leveren en hun klant op één zetten? Tja, vul zelf maar in.

We willen juist lezen hoe carrièretijgers hun littekens opliepen. Waar een veelbelovend project in volle vaart op die ijsberg knalde. Over die bureaucratische valkuil waar het team op handen en voeten uit moest zien te kruipen. Hoe liep dat af?

Jongensdroom

Tuurlijk smullen we ook van succes, maar dat boeit ons pas echt als het een spannend verhaal wordt, type jongensdroom. Neem onze eigen wonderboy Boyan Slat. We zien een aandoenlijke jongen, een slimmerik, een wereldverbeteraar. Zijn uitvinding The Ocean Cleanup spreekt tot de (nationale) verbeelding – en de technische tegenslag waar het project nu mee kampt misschien nog wel meer. Het is de cliffhanger waar we als het ware op zaten te wachten: hoe gaat dit aflopen?

En dat is het: bij een goed verhaal is de lezer direct benieuwd naar de afloop. Daar wil hij over praten. Dat verhaal blijft hij volgen. Mooi, want meer nog dan de afloop telt de aandacht van je lezer. Dat lukt met een puur verhaal vol spanning, inclusief de rauwe randjes.

Maar ik ben notaris!

Zo’n verhaal – succesvolle afloop of niet – is geloofwaardig. Het laat zien waartoe je bedrijf in staat is. Hoever jouw mensen willen gaan om iets te bereiken. Wat jullie kunnen. Dat echte, spannende verhaal reikt veel verder dan kwaliteit, service en ontzorgen.

Ik hoor je nu denken: goed idee, van die spanning … maar ik ben notaris.

Dan moet je inderdaad wat meer je best doen.  😉